Viktkoll 3

Hej och hå vad dagarna rusar på! Redan dags för en ny viktkoll! Jag kom av mig i bloggandet några dagar, för det har varit så mycket annat på gång, men nu är jag tillbaka. :) Tack för alla pepp-ord i kampen mot godissuget, det uppskattas mycket! Till det mesta gick det bra att stå emot, och det lilla jag tog räknade jag in i kostprogrammet, så att dagsdosen av points inte skulle övertrasseras. När jag var med i Viktväktarna (för vad som känns som hundra år sedan), så sa alltid min konsulent att det är viktigt att hitta en balans i viktminskningen, på så sätt att man redan under viktminskningsperioden lär sig att hantera godis och andra onyttigheter. Hon sa alltid: "Har du tänkt äta godis nån gång mer i livet, eller har du nån gång mer i livet tänkt ta en bulle till kaffet, se till att du redan nu lär dig att planera in sånt utan att du använder för många points." Det som kan vara risken annars är att man under tiden man går ner i vikt är så stenhård med allt, så att när man sen väl nått målet och börjar "unna sig" lite godis och annat så slukar kroppen det extra fettet som den då inte är van vid, och tänker: "Här är det bäst att lagra, när det äntligen kommer nått". Med en alltför strikt diet finns även risken på lång sikt att man sänker kroppens förbränning efter ett tag, eftersom kroppen tror att det är svält på gång, och således behöver spara på alla reserver den har. Så att hitta en sund balans som kan funka i det långa loppet, där man äter allsidigt och i lagom mängd, samtidigt som man motionerar, det är den bästa och mest långsiktiga lösningen på viktproblem. Och för min del, som inte kommer sluta helt med godis och annat gott, gäller det att hitta en balans så det inte blir för mycket av det goda. :)
 
Och denna vecka tycktes det ha funkat bra i allafall, för så här ser veckans viktkoll ut:
 
 
16 juli Viktkoll 3: 119,9 kg
 
Veckans vikt ned/upp: - 2 kg
 
Total viktminskning: 2,9 kg 
 
9 juli Viktkoll 2: 121,9 kg
 
Veckans vikt ned/upp: - 0,3 kg
 
2 juli Viktkoll 1: 122,2 kg
 
Veckans vikt ned/upp: - 0,6 kg
 
Startvikt: 122,8 kg
 
Psykologiskt betydet det jättemycket att befinna mig under 120 kilos sträcket! Nu är det liksom nedräkningsbart till tvåsiffrigt, även om det är en låååång väg dit. :) Bara att köra på!! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

GATTIS!! det är ju skitbra jobbat!!!

2012-07-16 @ 12:33:53
Postat av: Linda

Det där anonyma grattiset var från mig. vet inte varför det blev anonymt? haha

Svar: Tack så mycket!! :)
Helena

2012-07-16 @ 12:34:28
URL: http://goingsmaller.blogg.se
Postat av: Linda

Det var så lite så! Det är bra att peppa varandra så man orkar mer och så är man fasen duktig när man går ned i vikt!

2012-07-17 @ 15:54:03
URL: http://goingsmaller.blogg.se/
Postat av: MyFatfight

Grattis! Härligt jobbat!!!

Svar: Tack!! :)
Helena

2012-07-18 @ 08:14:49
URL: http://www.myfatfight.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0